"چه خبرا؟" تلاش می‌کند تا اخبار و مطالبی ارائه کند که خوانندگان با خواندن آنها اطلاعاتی هر چند اندک کسب کنند

دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ ه‍.ش.

چگونه ارز دانشجویی (دلار دولتی) دریافت کنیم؟

خبر اینکه، صعود باورنکردنی دلار در بازار آزاد و اختلاف محسوس و چشمگیر آن با دلار دولتی بسیاری از دانشجویان را بر آن داشته تا کفش آهنین پوشیده و مراحل دشوار دریافت ارز دانشجویی را سپری کنند، اما در این راه به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب بسیاری از دانشجویان در پیچ و خم این راه دچار سردرگمی می‌شوند و هدف از نگارش این مطلب ارائه اطلاعاتی جامع در این خصوص است.


از خوانندگان عزیز تقاضا می‌شود تا "چه خبرا؟" را در جهت هر چه بهتر و جامعتر شدن این مطلب یاری کنند.

و اما نکته‌ای که باید برای تشکیل پرونده دانشجویی مد نظر داشته باشید این است که به دلیل شلوغی بیش از حد کنسولگری ایران باید تلاش کنید تا اول وقت به کنسولگری مراجعه کنید و حداقل سه تا چهار ساعت از روز خود را در آنجا سپری کنید.

نکته‌ای که باید در ابتدا به آن اشاره کنیم این است که ارز دانشجویی به دو صورت به دانشجو تعلق می‌گیرد:
1-      هزینه زندگی: هزینه زندگی به ازای هر ماه هزار دلار تعیین شده است که به صورت 4، 5 و 6 ماهه داده می‌شود.
2-      هزینه تحصیل: هزینه تحصیلی در ابتدا شامل هزینه‌های قبل از ترم جاری نیز می‌شد اما با افزایش مراجعه کنندگان این هزینه تنها شامل هزینه تحصیلی ترم جاری و ترم‌های آینده می‌شود که به تدریج به شما پرداخت خواهد شد و تجربه فردی بنده نشان داده است در این زمینه بانک‌ها هیچ قانون مشخصی ندارند و به شانس شما بستگی دارد.
در ادامه به صورت مرحله به مرحله نحوه دریافت ارز دانشجویی خدمتتان ارائه می‌شود:

تشکیل پرونده دانشجویی
داشتن پرونده دانشجویی در سفارت مهمترین گام برای دریافت ارز دانشجویی است و بدون طی کردن این مرحله ادامه راه بی‌فایده خواهد بود. تا پیش از این تشکیل پرونده دانشجویی تنها یک روز کاری زمان می‌برد ولی اینک به دلیل تقاضای بالا این پروسه 10 تا 14 روز به طول می‌انجامد. پس اگر در سفارت پرونده دانشجویی ندارید همین حالا اقدام کنید.
مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده دانشجویی (بر اساس اعلام وب سایت سفارت ایران در مالزی):
1)      تکمیل پرسشنامه تشکیل پرونده دانشجویی 
2)      تکمیل پرسشنامه مشخصات فردی 
3)      اصل وتصویر گذرنامه: از صفحات مشخصات فردی، ویزای تحصیلی، آخرین مهر ورود به مالزی و آخرین مهر خروج از ایران. (1 نسخه)
4)      اصل گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه: با قید رشته، مقطع و طول مدت تحصیل که FULLTIME یا PART TIME بودن دوره تحصیلی در آن مشخص شده باشد.
5)      اصل وتصویرآخرین مدرک تحصیلی. (۱ نسخه)
6)       اصل وتصویر شناسنامه، در صورت متأهل بودن و داشتن توضیحات از همه صفحات کپی گرفته شود. (۱ نسخه)
7)       اصل وتصویر کارت ملی. (۱ نسخه)
8)       اصل و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت دارا بودن ، برای آقایان۱ نسخه)
9)       چهارقطعه عکس .
* توجه داشته باشید که در صورت ناقص بودن مدارک پرونده دانشجویی تشکیل نمی‌شود.
* گواهی اشتغال به تحصیل باید مربوط به ترم جدید باشد.
* برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم‌های مربوطه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید: http://iranembassy.com.my/?page_id=42


ثبت نام در سایت نشا متعلق به وزارت علوم
ثبت نام در وب‌سایت نشا به آدرس اینترنتی http://nesha.msrt.ir/ دیگر مرحله‌ای است که باید با دقت انجام بگیرد. با ورود به صفحه اصلی این وب‌سایت فایل راهنمایی در اختیار شما قرار داده می‌شود که با دانلود آن می‌توانید از نحوه ثبت نام در نشا آگاه شوید.
اما به طور کلی در این وب‌سایت دو بخش وجود دارد که اولی مربوط به اطلاعات فردی و تحصیلی است که باید با دقت تکمیل شود. بخش دیگر نیز مربوط به فایل‌هایی است که باید بارگذاری شوند.
پس از تکمیل مراحل ثبت نام به شما نام کاربری و رمز ورودی داده می‌شود که به طور معمول هر دوی آنها شماره ملی شما است و از آن می‌توانید برای ورود به سایت استفاده کنید. پس از ورود به وب‌سایت شماره پرونده خود را که در ستون سمت چپ قرار دارد یادداشت کرده و به کسی که قصد دارد برای انجام کار شما به وزارت علوم در تهران مراجعه کند، بدهید.

دریافت گواهی اشتغال به تحصیل
در بخشی از پروسه ثبت نام در وب سایت نشا به گواهی اشتغال به تحصیل نیاز خواهید داشت، زیرا باید اسکن این مدرک را نیز در وب سایت بارگذاری کنید. گفته شده است که این گواهی باید در ابتدا به تائید سفارت رسیده و سپس در سایت بارگذاری شود، اما نگارنده فایل مورد نظر را بدون تائید سفارت در سایت بارگذاری کرده و مشکلی پیش نیامد (البته بهتر است که طبق گفته سایت اقدام شود).
دریافت گواهی اشتغال به تحصیل با توجه به قوانین هر دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر تفاوت‌های زیادی دارد، به طوریکه دریافت این گواهی در دانشگاه ام‌ام‌یو تنها یک روز زمان برده و در دانشگاه یو‌پی‌ام 10 الی 14 روز به طول خواهد انجامید.
پس از دریافت گواهی باید آن را به کنسولگری ایران برده و به تائید برسانید که این امر نیز مستلزم حضور چند ساعته در کنسولگری خواهد بود.
باید توجه داشته باشید که گواهی اشتغال به تحصیل شما باید حاوی اطلاعاتی باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود: قید رشته تحصیلی، مقطع و طول مدت تحصیل که FULLTIME یا PART TIME بودن دوره تحصیلی در آن مشخص شده باشد و هزینه تحصیلی شما نیز در آن قید شده باشد.
توجه داشته باشید که این گواهی اشتغال به تحصیل جدا از گواهی اشتغال به تحصیلی است که برای تشکیل پرونده دانشجویی باید تهیه کنید.

وکالت
اگر خودتان در ایران نیستید و فرد دیگری قرار است تا کارهای شما در ایران را پیگیری کند باید به دو صورت عمل کنید:
1-      اگر فرد مورد نظر از بستگان درجه یک شما باشد، نیازی به وکالت نخواهد داشت و می‌تواند با در دست داشتن کارت شناسایی به وزارت علوم و بانک مراجعه کند.
2-      اگر فرد مورد نظر از بستگان درجه یک شما نباشد، باید به وی وکالت بدهید تا بتواند از طرف شما کارهایتان در ایران را پیگیری کند. برای وکالت دادن تنها کافی است که به کنسولگری مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم وکالت اقدام کنید. این کار در مالزی برای شما 50 رینگیت هزینه در بر خواهد داشت و باید به این نکته دقت کنید که به هنگام مراجعه به کنسولگری حتما کارت بانکی خود را به همراه داشته باشید زیرا سفارت از شما پول نقدی دریافت نمی‌کند.

ارسال مدارک به ایران
حال که مراحل فوق را به اتمام رساندید نوبت می‌رسد به ارسال چند مدرک به ایران. مدارکی که باید اصل آنها به ایران ارسال شود شامل گواهی اشتغال به تحصیل و وکالتنامه(در صورت وجود) است.
مدارک دیگری نیز باید برای تشکیل پرونده در بانک به ایران ارسال کنید که شامل کپی شناسنامه(در صورت تاهل صفحه اول و دوم)، کپی کارت ملی(پشت و رو) و کپی گذرنامه(صفحه مشخصات فردی، صفحه ویزای تحصیلی، صفحات مهر ورود و خروج) است. اگر موفق به ارسال این مدارک به ایران نشدید می‌توانید اسکن آنها را از طریق اینترنت به ایران ارسال کنید.

مراجعه به وزارت علوم
پس از ارسال مدارک به ایران و دریافت آنها توسط اقوام، نوبت به مراجعه به ساختمان وزارت علوم در تهران می‌رسد. آدرس وزارت علوم در تهران به شرح زیر است:
تهران ، شهرك غرب، ميدان صنعت، خيابان هرمزان، بلوار خوردين
با مراجعه به وزارت علوم و ارائه مدارک و شماره پرونده، به شما نامه معرفی به بانک داده خواهد شد و بانک فوق بر اساس محل سکونت شما انتخاب خواهد شد. گفته شده است که باید برای تائید محل سکونت خود قبض آب و یا برق به همراه داشته باشید.
در صورت نبود مشکل نامه معرفی به بانک در همان موقع به شما داده خواهد شد.

مراجعه به بانک
پس از دریافت نامه می‌توانید با در دست داشتن مدارکی که در بخش ارسال مدارک به آنها اشاره شد به بانک مورد نظر مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید. در پرونده من بانک مورد نظر تاریخی را که سه هفته بعد از تشکیل پرونده بود برای دریافت دلار تعیین کرد و دلار دانشجویی را نیز در زمان تعیین شده داد.

در پایان امیدوارم این گزارش توانسته باشد کمکی به دانشجویان خارج از کشور کرده باشد، دانشجویانی که ناخواسته قربانی مشکلات اقتصادی‌ای شده‌اند که خود در به وجود آمدن آن نقشی نداشته‌اند.

به امید روزی که مشکلات فراوان اقتصادی و غیر اقتصادی از سر راه دانشجویان و غیردانشجویان برداشته شود.

‏ ۱ نظر:

  1. آقا خدا قوت. ممنون از مطلب خوبی که به اشتراک گذاشتید.
    ارادتمند.

    پاسخحذف